Er is een overaanbod aan “content”. Of je nu gewoon als doorsnee consument allerlei media vergaart of als ondernemer op zoek gaat naar specifieke informatie, vandaag is er een overaanbod aan ongefilterde of slecht-gefilterde teksten, foto’s, video’s, liedjes etc. En dat “filteren” is lastig. Het is gewoon teveel…

Omgekeerd: als je je content tot bij de juiste mensen wil krijgen, moet je je vandaag ook bewust zijn van het feit dat je al lang niet meer de enige bent die schreeuwt om de aandacht van je potentiële lezer, kijker, luisteraar, klant… Ook hier is “overaanbod” het kernwoord in onze verzadigde westerse markt. Dat betekent dat je de JUISTE content moet maken. En nog belangrijker, je moet er voor zorgen dat de inhoud die je aanbiedt strategisch aansluit bij je uiteindelijke doelstellingen.

Zodra je in staat bent om content te maken die je doelgroep interessant en relevant vindt, is het tijd om een concrete contentstrategie te ontwikkelen. Met een juist plan-van-aanpak zal je er voor zorgen dat je geen content creëert die gewoon content-om-de-content is. Het laatste wat je nodig hebt is een serie van blogposts die geforceert en onoprecht overkomen. Het doel is om oprechte en relevante content te genereren die aansluit bij de noden van je doelgroep.

En daarom is dit 10-stappenplan om een contentstrategie voor ondernemers te ontwikkelen extra handig!

  1. Wat zoekt onze klant?
    Ga op zoek naar de noden van je klanten. Welke problemen proberen zij op te lossen? Waarom denken ze dat jij hen kan helpen? Wat zijn de drempels? Welke zorgen hebben ze?  We proberen vooral een invulling te geven in de reden waarom mensen wel of niet bij ons kopen.
  2. Maak een “Contentmissie”
    De contentmissie dient als “vuurtoren aan de horizon”, als gids en baken voor het genereren van al de content die je maakt om je onderneming te helpen groeien. Als content creator kan je continu terugvallen op je contentmissie om de inhoud die je op dat moment creëert aan te toetsen. Het helpt jou om nog beter te kunnen antwoorden op de vraag of je nu wel de juiste content maakt voor het juiste publiek.
  3. Doe een “Contentonderzoek”
    Bestudeer de content die jij of je collega’s reeds gemaakt hebben in het verleden. Maak zowel een kwalitatieve als kwantitatieve analyse van het cijfermateriaal dat je hebt over deze content. Wat heeft er gewerkt? Wat niet? Breng die inzichten in kaart zodat ze jou helpen in de toekomst.
    Tip: toets jouw content ook met de content van je concurrenten… Welke blogposts, facebookberichtjes, foto’s, online artikels etc. genereerden de meeste interactie? Waren het vooral “shares” en “likes”? Of kwam er ook veel actieve interactie op de content in de comments onderaan? (Ook daar kan je veel inzichten verzamelen!) Hoe vaak delen de concurrenten content met hun prospecten? Wanneer? Waar?
  4. Maak een “Contentpad” aka “Content Tactics”
    Een contentpad maken is het creëren van een traject waarin je bepaalt hoe je de belangrijkste boodschappen die je na stap 1 gedefinieerd hebt tot bij de consument gaat brengen. Dit betekent concreet dat je tijdens een brainstorm gaat nadenken welk type content (blogs, whitepapers, podcasts, ebooks, infographics, video etc.) perfect aansluit bij enerzijds je boodschappen en anderzijds bij de inzichten die je kon verzamelen in stap 3. Kijk hoe deze tools aansluiten bij de verschillende personas die je gemaakt hebt.
    Tip: maak een xls-sheet met een contentpad waarin je per persona je verschillende boodschappen en communicatieobjectieven op een kalender zet. Zo behoud je een handig overzicht en ben je op het einde van de maand of je kwartaal zeker dat je de bezorgdheden van de verschillende personas gecoverd hebt.
  5. Plaats je content op de “ContentFunnel”
    Eenmaal je je contentpad opgemaakt hebt, kan je het nog gaan verrijken met een contentfunnel, waarbij je de verschillende fases die een consument doorloopt van vraag tot aan je effectieve verkoopsdoelstelling overzichtelijk in kaart brengt.
    Door je contentpad en contentfunnel samen te brengen krijg je één globaal overzicht van al je contentinspanningen in elk marketingcommunicatiekanaal en op elk niveau binnen de customer journey. Met dit overzicht geef je je team een holistisch inzicht in het plan-van-aanpak en, samen met de contentmissie, zorg je er voor dat alle neuzen in dezelfde richting blijven staan.

Blijf op de hoogte en lees volgende week onze 5 volgende stappen!

Christoph Vandewiele - Logo Thomas More - signatuur
Over de auteur: Christoph Vandewiele is innovatieadviseur en -onderzoeker aan de Thomas More Media & Business School. Bij Memori focust Christoph op projecten rond innovaties en ontwikkelingen in communicatie, online marketing en digitale media.  Daarnaast geeft hij vormingen en gastlezingen rond groei- en merkstrategieën, sociale media, e-marketing, brand journalism en content strategy.

 

Advertenties

One thought on “Contentstrategie voor ondernemers in 10 stappen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s